Taiyo Kogyo Column

Attracting families with “playgrounds

ファミリー層にフォーカスした店づくり、アイコンとしてのふわふわドーム
静岡トヨペット静岡長沼店(静岡県静岡市)

We even dare to reduce the exhibition space.

静岡トヨペットでは地域に向けて特にファミリー層にフォーカスしたお店づくりを推進。静岡長沼店の改装計画において店舗隅の小さなキッズスペースといった従来の枠を大きく超え、お店の顔ともいえる場を子どもたちの“遊び場”とする大胆な店舗リニューアル計画を立案します。その目玉として検討されたのがふわふわドームの設置。最新の人気車種を並べていた大庇下スペースをふわふわドームが置かれたデッキに改修するというものでした。

ショールームにとって実車展示スペースは販売活動にとって重要な意味を持ちます。一見するとこの改修は販売活動と逆向きのようにも見えます。しかし静岡トヨペットでは一部を子どもたちの“遊び場”として提供することで、誰もが気軽に訪れることができる場=地域に開かれたお店というメッセージをより強く打ち出そうと考えたのです。

Specially designed for space and installation requirements

The standard size Fluffy Dome was too large to be placed in a space that had originally been used to display cars, and since it was to be installed under the eaves, the design of the playground equipment was reviewed from scratch and custom-designed to fit the space and installation conditions. Particular emphasis was placed on safety. To prevent serious injury or accident in the event that children jump out of the dome, we finished the adhesive surface with soft materials and secured a sufficient area with a fence. In addition, the height of the deck is designed to allow for sufficient ceiling height.

Normally, it takes about six months from the time an order is placed to the time the Fluffy Dome is constructed, but this project was completed in just over four months from consultation to completion, a very tight schedule. Since this was the centerpiece of a store renovation project, we were able to meet the client’s needs by working closely with them to ensure efficiency in every step of the process, from design to construction and delivery.

Effects such as increased length of stay

2019年のゴールデンウィークに合わせてオープンして以降、地域の子どもたちには「ふわふわドームのある自動車屋さん」として認知され、ねらいであったファミリー層の集客も確実に伸びています。特に顕著なのはお子さんがぐずることなく楽しく遊んでいてくれているので、子ども連れのお客様の店内滞在時間が大きく伸びたこと。これによってじっくりと商談でき、お客様の要望などをより確かに汲み取ることができるようになったといいます。

またこれまでは整備、車検などの際には男性お一人で来店することが多かったのが、リニューアル後はお子さん連れでの来店が格段に増加。お客様と販売スタッフとのコミュニケーションもより密接になり、タイヤ等のアフターマーケット製品はもちろん、乗り替え需要の把握など販売活動へも確実に良い影響を及ぼしているといいます。